Achtergrondinfo

Bescherming van al uw ICT-apparatuur

Internetonveiligheid neemt steeds meer toe. Internetcriminelen worden steeds inventiever bij het misbruiken van uw bankgegevens of het stelen van persoonlijke gegevens. Daarom is het van groot belang dat al uw ICT-apparatuur optimaal beveiligd is en dat de technische veiligheid up-to-date is.

Het ICTKeurmerk is een keurmerk voor ICT-apparatuur die voldoet aan de best mogelijke beveiliging. De apparatuur zal moeten voldoen aan diverse eisen die door Keurmeesters zijn vastgesteld. Zie het als een APK-keuring, net als bij uw auto. Het ICTKeurmerk geeft geen absolute garantie dat er geen mankement meer zal optreden, maar het is het maximaal haalbare. Mocht u slachtoffer zijn van fraude bij het internetbankieren, dan zal de bank u geen verwijt kunnen maken dat u niet alle technische voorzorgen heeft genomen. Met het certificaat dat u, na controle van uw apparatuur, ontvangt kunt u aantonen dat u de inspanning geleverd heeft om uw apparatuur op de maximaal haalbare manier te beveiligen. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Uw apparatuur wordt gecontroleerd door Keurmeesters. Zij zijn hiervoor opgeleid door ICTWaarborg, de brancheorganisatie voor de ICT. Alleen gecertificeerde bedrijven komen in aanmerking om medewerkers op te laten leiden tot Keurmeester. Het ICTKeurmerk geldt daarom ook alleen in samenhang met een gecertificeerd bedrijf bij ICTWaarborg. Bent u op zoek naar een Keurmeester? Alle gecertificeerde Keurmeesters vindt u via deze site.

Ontstaan van het ICTKeurmerk

Het ICTKeurmerk is ontstaan door de steeds meer toenemende internetonveiligheid. Veel consumenten hebben niet voldoende technische kennis om hun ICT-apparatuur optimaal te kunnen beveiligen tegen de steeds inventiever wordende internetcriminelen. Onderzoek door hoogleraar internetveiligheid Michel van Eeten wijst uit dat 95% van de consumenten hun computer niet up-to-date hebben. Toch verlangen banken dit wel van hun klanten, anders wordt de schade van fraude bij het internetbankieren niet uitgekeerd. Ook gaan internetcriminelen er vandoor met persoonlijke gegevens, waardoor identiteitsfraude mogelijk wordt. Dit kan ertoe leiden dat uw rekening compleet geplunderd wordt door criminelen. Een goed en degelijk ICTKeurmerk is tegenwoordig dan ook zeker gewenst.

Op slot

op slotWie op vakantie gaat en ramen en deuren niet afsluit, moet niet verbaasd zijn als bij terugkomst blijkt dat er bezoek is geweest. Ditzelfde geldt voor uw computer. Houd de deur dicht als u op het internet surft. Zodra u uw computer aanzet, wordt uw internetverbinding geactiveerd. Dus niet alleen op de momenten dat u zelf een e-mail verstuurt of een internetpagina opent. Het ICTKeurmerk helpt u met een goed slot op uw ICT-apparatuur, zodat er geen kieren meer te bespeuren vallen waar internetcriminelen gebruik van kunnen maken. Natuurlijk moet u, net als bij uw huis, wel regelmatig het slot dichtdraaien. Laat uw apparatuur dus regelmatig checken door een Keurmeester. Met een jaarlijkse controle houdt u de deur dicht.

De 8 checkpunten

checkpunten

Net als bij de APK van uw auto, controleert een Keurmeester aan de hand van een aantal punten de beveiliging van uw ICT-apparatuurHierbij beperkt hij zich niet tot alleen uw computer, maar ook uw router, internetverbinding, smartphone en/of tablet worden gecontroleerd.

Daarbij komen de volgende 8 checkpunten aan bod:

  1. De beveiliging en instellingen van de router
  2. De beveiliging en instellingen van de internetverbinding
  3. De algehele beveiliging van computer, smartphone en tablet (denk hierbij aan het instellen van wachtwoorden)
  4. Het updaten van besturingssystemen
  5. Het controleren en updaten van software
  6. Het verwijderen van illegale software
  7. Het controleren en updaten van de virusscanner
  8. Het controleren en updaten van de firewall

Tevens ontvangt u het boekje ‘Thuis veilig internetten’, met daarin waardevolle tips en stappen die u kunt ondernemen om veilig te blijven internetten.

Manieren van internetfraude

Internetcriminelen hebben allemaal hun eigen manier om zowel bank- als persoonsgegevens van u te ontfutselen. We bespreken hier de meest gebruikte manieren die internetcriminelen gebruiken om uw gegevens te stelen.

Phishing

Phishing kan zowel via telefoon als per e-mail voorkomen. Een crimineel doet zich hierbij voor als een betrouwbare partij. Een goed voorbeeld is een e-mail die van uw bank afkomstig lijkt. Er wordt gevraagd of u uw persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes wil controleren en invoeren op een website. Ook kan de crimineel vragen of u een telefoonnummer belt, omdat anders uw rekening wordt geblokkeerd. Hij doet zich, middels de verkregen gegevens, voor als een bankmedewerker en vraagt om beveiligingscodes, omdat er problemen met uw rekening zouden zijn. Banken vragen echter nooit via e-mail, telefoon of sms om mee te werken aan een update van internetbankieren, een nieuwe website te testen of de veiligheid van uw computer te testen. Ga hier dus ook nooit op in en meld het bij uw bank.

Op de volgende manieren kunt u phishing herkennen:

  1. U ontvangt een e-mail van uw bank waarin wordt gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
  2. De e-mails zijn geschreven in slecht Nederlands.
  3. De e-mails zijn niet persoonlijk aan u gericht.
  4. In de e-mails vraagt de beveiligingsafdeling u iets te doen.
  5. Er wordt gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
  6. Er wordt gedreigd met gevolgen als u niet direct reageert.
  7. Er wordt gevraagd op een link te klikken naar een voor u vreemde website.
  8. Uw e-mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven. In plaats van e-mailtjes met tekst, versturen internetcriminelen de phishingmails vaak met plaatjes met tekst, zodat spamfilters omzeild kunnen worden. U herkent zo’n plaatje doordat u de woorden van de tekst niet kunt selecteren met de muis.

Uw bank stuurt u zelden e-mails voorzien van bijlagen. Ontvangt u van een bank e-mail met bijlagen? Open deze dan niet. Open zeker geen bijlagen met de extensie ‘.exe.’.

Kijk naar de afzender van de e-mail (bovenin de e-mail). Staat er na ‘@’ wel de juiste naam van uw bank? Bijvoorbeeld abnamro.nl, rabobank.nl, of ing.nl. Zo niet, gooit u de e-mail dan direct weg.

Bron: www.veiligbankieren.nl

Identiteitsfraude

Internetcriminelen stelen persoonsgegevens en stellen daarmee de identiteit van iemand vast. Vervolgens gaat de crimineel aan de slag met de gegevens, en doet zich voor als diegene waarvan hij de persoonsgegevens gestolen heeft. Hij opent bijvoorbeeld een bankrekening op naam van het slachtoffer en ontvangt hierop betalingen voor zogenaamde verkopen via advertenties op websites en internetforums. Ook kan de crimineel met een rekening schulden aangaan op naam van het slachtoffer. Maar hij kan nog meer schulden maken. Hij kan op naam van het slachtoffer bestellingen doen bij diverse webshops. Op deze manier zal het slachtoffer steeds verder in de schulden raken.

Op de volgende manieren kunt u identiteitsfraude voorkomen:

  1. Ga zorgvuldig om met uw persoonsgegevens, ook de persoonsgegevens die op uw computer staan.
  2. Controleer regelmatig uw gegevens en transacties op al uw rekeningen.
  3. Alarmeer uw bank bij vreemde transacties en fouten in persoonlijke gegevens.

Bron: www.veiligbankieren.nl

Malware

Malware is schadelijke software die vijandige, schadelijke of irritante software op uw computer installeert. Internetcriminelen ontwerpen deze software zodat deze een computer kan infiltreren, zonder dat de gebruiker dit merkt. Malware kan geïnstalleerd worden via e-mail, afbeeldingen of links op websites en USB-sticks. Met malware wordt het proces van internetbankieren veranderd. U wordt ongemerkt doorgeleid naar een andere site dan die van uw bank. Deze website lijkt echt, maar is dat niet. Transactiegegevens zoals rekeningnummer, bedrag en ontvanger worden gewijzigd, zodat uw betaling gemakkelijk naar een andere rekening verzonden kan worden. Wat kunt u doen tegen malware?

  1. Stel uw computer zo in dat updates automatisch worden geïnstalleerd. Dit kan de Keurmeester voor u doen.
  2. Antivirusprogramma’s en een firewall helpen lekken in uw computer te voorkomen.
  3. Negeer spam en verdachte e-mails.

Is uw computer toch geïnfecteerd met malware? Gebruik de computer dan niet meer voor internetbankieren, tot de malware deskundig verwijderd is door één van de Keurmeesters.

Bron: www.veiligbankieren.nl